diumenge, 24 de març del 2013

"S'atreveix amb tot!"

Amb aquesta expressió definien a Paavo Järvi la premsa de la Ràdio de Frankfurt, fent-li una crítica sobre la Simfonia 8ª de Schubert, que va dirigir.
I és cert. Un bon director com ell s'ha d'atrevir amb tot. Fins i tot amb Haydn, una simfonia que no em despentina; però que si la dirigeix ell, no em deixa indiferent.
In Nomine Domine. En nom del Senyor. Simfonia núm. 84 de Joseph Haydn. Orquestra de París.
A primer cop d'ull l'he trobada estranya, fins i tot apagada. De ritme força marcat, timbales escasses i formació reduida, tal com ha de ser.
El segon moviment m'ha sobtat. Utilitza un tipus de "parada" Cadencial típica o semblant dels concerts per a solista, fent fins i tot, una mini paradeta, com posar-ho tot en ordre. N'hi trobem dues: La primera, al compàs 61 que és una cadença trencada i, al compàs 77 és una semi cadença, una parada sobre l'acord de dominant. 
Amb aquestes vaig recordar una sonata de Mozart, la núm. 3, segons l'editorial Boileau, que utilitza una cadença (6/4 cadencial). Què és una cadença o cadença trencada? Les cadences o cadences trencades serveixen per recapitular els temes, fer una cadença (en els concerts, improvisació del solista) o coda, però sinó hi ha cap pausa, simplement hi és i ja està”.
Però com que sé de quin peu calça el nostre amic Järvi ho he volgut comprovar amb una altra versió, aquest sí, un reconegut director Historicista holandès: Kuijken. Aquesta versió és més apagada i les semi cadences o cadences trencades que apareixen sota la batuta de Paavo Järvi, Kuijken no les fa. Tot seguit i passa com puguis. 
He trobat una simfonia de les moltes que podem trobar, fetes en sèrie. 
Järvi la broda, com sempre. Genial!



 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada