Unes de les coses que li hem de reconèixer com un valor afegit a la
personalitat musical de Paavo Järvi és la comprensió estricta i rigorosa d’una
partitura, sobretot dels Wagnerians i seguidors: Wagner, Bruckner, Mahler i
Strauss, compositors progressistes.
Ja sabem que en altres compositors també s’hi submergeix
apassionadament, però amb els compositors del Segle XX, té una brillantor
especial, una maduresa única que el fa distanciar-se de la resta de directors
actuals.
Mahler era molt estricte amb les indicacions a les partitures; no ho
deixava de qualsevol manera i que cada director ho fes com li venia de gust. No.
Ell en tant que director –i bon director ja que hi ha testimonis de l’època com
Brahms, que li digué que “no perdés
el temps component i que es dediqués plenament a la direcció orquestral, que
amb això sí brillava...-, ho deixava tot ben lligat.
Mahler com a un dels membres de l’escola de Weimer, -progressistes i
que volien anar més enllà de l’estricta forma clàssica, van crear la Música Programàtica
i lligada als sentiments: Liszt en va ser el creador amb els seus poemes simfònics-
des de la primera, segona i ara la tercera simfonia notem, tal com hem vist, una
descripció detallada del què representava cada moviment. Doncs ara afegim-li
les indicacions musicals:
1. Vigorós i decisiu: Intensitat i dramatisme més marcat amb
una caiguda del compàs molt visible i marcada com volent representar una
Marxa.
2. Temps de minuet: Molt
tranquil com una dansa, ternària, amb un vent sempre present i la corda
donant-li un matís suau.
3. Confortable com un Scherzo. Molt
marcat pel vent i la fusta, ternari ja que un Scherzo és un derivat més
ràpid que el minuet, una forma del classicisme. Un inici suau i, a mesura que
evoluciona, s’amplifica la quantitat sonora del metall, malgrat no ésser un
esclat apoteòsic. Aquest moviment és una adaptació musical d’un poema primerenc
de Mahler, Wunderhorn titulat Ablösung im Sommer –esplai estiuenc-. Una
descripció musical, sense veu.
4. Molt lent i misteriós: No ho sé si ho aconsegueix ja que com
ells mateixos deien, la música havia de suggerir sentiments i sensacions. Però
sí Järvi ho presenta lent tal com ho volia Mahler. Des de la llunyania ens
apareix una contralt que ens canta Also sprach Zarathustra –Així parla
Zarathustra-. La veu és acompanyada per un deliciós oboè i clarinet; i una
dolçor extremada pels solos de trompa i corn anglès. Un moviment ben
equilibrat.
5. Tempo divertit i
descarada expressió que, amb la lletra de Wunderhorn, molt espiritual o
religiosa sembla que se’n rigui del mort i del qui el vetlla. Contrast entre
les veus sembla que amb la música, sempre el metall i l’abundant percussió, s’elevi
cel amunt com el fum.
6. Lent, Tranquil i sentit: Per moments recorda el cinquè
moviment. Destil·la molta pau i serenitat a través de l’abundant cos orquestral
de la corda. Sembla veritablement que el temps s’apagui lentament fins que
lleus ecos llunyans de trompes –fora de l’escenari literalment- faci recomençar
la majestuositat perduda del tarannà mahlerià. Järvi és un bon mestre d'escena, en aquest
sentit. Tota la simfonia s’acaba, com un estat del no-res. Un sospir.
Aquest vídeo de Paavo Järvi ha estat suprimit per You Tube. Ho sento...
Aquest vídeo de Paavo Järvi ha estat suprimit per You Tube. Ho sento...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada