dimarts, 9 d’abril del 2013

Sorpreses...

Avui 1 de març de 2013, el Magazine de la Ràdio de Frankfurt, ha publicat una entrevista de Paavo Järvi.
Hi ha notícies de la seva joventut que ens deixarà ben parats, com per exemple que va començar tocant la bateria en un grup de rock al seu País natal i que tenien molt d'èxit. que es va interessar per la música Heavy Metall però que el més important era la MÚSICA ben estudiada i entesa...Viure plenament la música és força anormal per la resta de mortals.  A Catalunya, també...
Jo no em vull posar medalles però escoltava música des que tenia 1 any: 24-06-1974, "una fuga de Bach per a l'estudi de piano del meu germà. O les invencions de Bach al 1976, 78 i 79". Però a mi no em portaven a la assaigs ni a l'Òpera, ni m'agrada la música moderna...Però la resta de gustos...totalment d'acord.
*Paavo Järvi amb l'Orquestra Simfònica de la Ràdio de Frankfurt des de 2006, compta amb un dels directors internacionals de més èxit, com a director musical i director principal. Totes les orquestres més importants es barallen pel guanyador del Grammy, qui va néixer el 1962 a Tallin, Estònia, i el 1980 es va traslladar a Estats Units. Després d'estudiar en el famós Institut de Música Curtis a Filadèlfia i haver estat a la Filharmònica de Los Angeles i a l' Institut de Leonard Bernstein, després ha passat per Estocolm, Birmingham, Cincinnati, i Bremen, on es troba des del 2004 com a director artístic i ha fet distingir dels millors èxits Deutsche Kammerphilharmonie.  A més a més, després de passar-se dos anys amb els americans, és també director principal de l'Orquestra de París, i per a la temporada 2015/16 ja s'han compromès com a director principal de l'Orquestra Simfònica NHK de Tòquio. L'afirmació de la més alta claredat i perfecció en el seu treball distingir així com el seu instint infal · lible per a la sensualitat del so.
Es va criar en una família molt musical. El seu pare és un famós director, en Neeme i els seus dos germans també són músics. Quin és el seu primer record de la música?
El meu pare va ser la meva primera connexió amb la Música. Des que tinc memòria, sempre estava envoltat de Música. Quan tenia 4 o 5 anys l'acompanyava sovint als assajos i a l'Òpera. Fins i tot a casa escoltava música simfònica. Així que això va ser el principi del meu món. A mesura que vaig anar creixent, em va sorprendre que el món dels meus amics que venien de famílies on la música no s'interpreta, la valoració de la música era diferent. Llavors em vaig adonar que era una cosa inusual. Ell i la Música. 
A principis de la dècada de 1980, vas tocar la bateria en un grup de cambra de rock ("In Spe"), que es va convertir en una de les formacions més populars d'Estònia. Com va succeir?
Vaig començar amb el piano i la percussió. Quan era adolescent, vaig començar amb uns amics "només per diversió", aquesta banda tocava una mena de heavy metall, i vam ser els primers d'actuar a les festes. Però jo volia ser un músic de rock. En aquell moment em vaig adonar que la música és la música. No hi ha cap necessitat de la separació, la música clàssica de la música pop. Com si només hi hagués dos tipus de música: bona i dolenta. Si la música està molt ben feta, és bona, tant si es tracta de música clàssica com folk o un espectacle de Broadway.
Ets molt actiu dirigint les orquestres de París i Frankfurt: Quins talents especials necessites per dur a terme aquestes formacions tan diverses?
Podria explicar el que fa un bon director, exactament, llavors no hi hauria més bons directors. En definitiva, és un misteri. Hi ha músics que es reuneixen tots els requisits teòrics, però no tenen èxit. Altres no semblen tenir aquestes necessitats, però són molt reeixits. (El cognom fa molt, també, encara que no es digui).
Tu has treballat amb Leonard Bernstein. Els Directoors d'avui són menys glamurosos. Una nova generació ha començat. Com ha canviat la professió?
El temps és la clau. Els músics de l'època i el temps abans d'Amber sempre temien el director. D'altra banda, tant a la dècada de 1950 i el glamour dècada de 1960, només hi havia culte a la celebritat, que per fi, avui ja no existeix. Els  Directors que hi havien en aquell moment, eren força dictatorials i el marge d'actuació i de prendre decisions era molt estret. Me n'alegro que aquells dies hagin passat. Avui en dia una relació col · legial és molt important. Els músics de l'orquestra ja no tenen por de mi.
Bernstein va dir: "En els nostres cors, tots som uns romàntics." Tu hi estàs d'acord? 
Una declaració meravellosa.  Ésser Romàntic té a veure amb l'amor, la solitud i el dolor. Totes aquestes emocions són humanes i estan en el context adequat del perfil de romàntic -i en aquest sentit, és qualsevol música romàntica, perquè la música parla sobre les emocions. Proveu amb la primera Simfonia de Bruckner, que va escriure quan era jove, profundament arrelada a la tradició religiosa. En aquesta simfonia, el millor moment és el temps Lent, el qual sembla molt contemporani. Sí, i també romàntic!
Durant set anys has dirigit amb èxit la l'Orquestra Simfònica de la Ràdio de Frankfurt. Què t'ha fet inclinar la balança al seu moment per acomiadar-te de la metròpoli del Main?
Vaig trobar una certa entesa musical. Una cosa molt especial. I sabia que era un lloc adequat per a mi. L'Orquestra Simfònica de la Ràdio de Frankfurt és per a mi un dels millors exemples de la tradició musical alemanya, amb una molt bona i expressiva sonoritat que es relaciona amb el repertori alemany. Al final va deixar d'haver-hi moments memorables com va ser una gira per Corea. La relació entre els músics i el Departament.... Ara que ja tinc totes les Simfonies de Bruckner gravades -que es realitzaven en el Festival de Música de Rheingau- ha arribat l'hora d'acomiadar-nos.
Com veus el futur de l'Orquestra Simfònica de la Ràdio de Frankfurt?
Una orquestra sempre està desenvolupant-se. Alguns països es desenvolupen lentament, com un vaixell que navega per un oceà immens. Per una orquestra, de vegades un desenvolupament triga dècades, i es necessita una gran quantitat de bons directors, especialment en el nostre temps. Anteriorment, els directors hi estaven, de vegades 20 anys en un sol lloc. Avui en dia, la vida s'ha tornat més ràpida. És important comptar amb un director que ha seguit la passió per fer que l'orquestra encara sigui millor, i no tan sols vol mantenir l'statu quo.
El públic estima. El públic de Frankfurt és meravellós, li agrada la música i, està ben informat. Quan sents massa estossecs -que es mesuren en decibels- del públic, la cosa deixa de funcionar. Les Simfonies de Bruckner garanteixen que hi hagin passadissos buits. I aquesta en pot ser la causa per acomiadar-se'n.
Què fas amb el teu temps lliure?
No tinc temps lliure.
Quines qualitats valores més d'una persona?
Capacitat de compromís amb l'objectiu de compartir un bon camí comú. També significa saber quan s'ha de donar alguna cosa i quan saber perdre-la. Suposo que també generositat. En el sentit de quan tu dónes, dónes una mica més del que et demanen. Quan dius una cosa bonica, ho has de dir de manera que la gent t'entengui. No m'agrada la gent que vol demostrar com ésser intel·ligent, humiliant-he. 

(*Amb la col·laboració del traductor google i molta imaginació)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada