Durant setmanes he estat traduint la imbecilitat crítica alemanya i avui, una altra ronda a Internet per saber si allò que vaig traduir a la Biblioteca em quadrava.
No sé si al final quedarà bé. Desconec si en Järvi entén l'almenay però desitjaria que no ho llegís pel bé a la Humanitat. Ha estat una traducció a cegues.
Que gaudiu de la pífia!
Almenys sé de sobres que en Paavo Järvi NO és Letó sinó ESTONIÀ!!!
És una "explosió" de sabó...i alguna cosa més.
De l’Esperit del passat al futur artístic.
Una explosió en el Clar de lluna. Paavo Järvi i la DKB adapten molt bé l’Obra orquestral de Schumann.
Schumann
l’enigmàtic, des del principiant dels sentiments que es a trobar fins i
tot a la sopa. El controvertit, aclarit, agrada. Però a la seva obra
tardana era ignorant agradablement qüestionada. Per trobar enregistraments de referència de les principals obres
és difícil i es dirigeix fins i tot aquestes meravelloses obres
pianístiques com “Kreisleriana” o “Kinderszenen” novament sempre les
mateixes eternes sospites:
De Richter a Horowitz, Wilhem Kempff i Martha Argerich. Qui pot que pugui.
Els altres tenen dificultats.
Per trobar un registre complet de les quatre simfonies clàssiques ratlla a l’impossible.
Tots
els directors des de Karajan i Solti han simplificat lògicament
Schumann; amb Bernstein sona massa suat; probablement Szell, Kubelik i
Konwitschny reuneixen les lleis clàssiques; és menys bo el temps
brillant entès d’aquest costat de la música.
Harnoncourt,
Gardiner i altres especialistes de les cordes de tripa fluixes amarguen
la llavor dels revolucionaris d’aquesta música del futur. L’obra en
construcció continua perdurant.
Només el ‘letó’
Paavo Järvi amb l’Orquestra de Cambra alemanya de Bremen DKB assoleix
des d’ara un intel·ligent pla igualment tempestuós com a síntesi més
àmplia de sortida i retardar, visió i trauma. Òbviament potser fins i
tot és la successora d’escoltar Beethoven. Com els durs esculls sobre
aquestes seves obres certesa futur es resolt cantabile i transfiguren en una pregunta. Intervenció dels estels a la terra. Des de l’altura vertiginosa de la terra ferma.
El concepte erroni és que tens una mancança en l’orquestració de Schumann, diu Paavo Järvi en una habitació extra d’un Hotel Gendarmenmarkt de Berlin. ”Ja no puc escoltar més”, amb aquest prejudici va créixer. En efecte, cal reconèixer que Beethoven havia lluitat meticulosament a cada nota de cada línia i cada expressió. Schumann en canvi, va a un panorama general.
No
llueixen els detalls però hi ha d’haver equilibri, reflexiona Järvi. La
Llibertat arriba, s’ha d’agafar la interpretació lliure d’un esperit
lliure? “Amb Beethoven l'hem tingut més fàcil”, diu honestament Järvi. “Com que Beethoven sempre s'ha tocat massa fort. Com el podríem fer d’una altra manera?”. A l’impuls vertiginós del
projecte li surt bé a ell i la seva Orquestra; no obstant això, Schumann
un cop més, perquè ell llegeix els grans artistes del futur com l'esperit intricat del passat.
La DKB
de Beethoven i Järvi ja tenien un gran factor sorpresa. Els actuals
cicles tempestuosos de Beethoven treballats per Järvi i també per
Giovanni Antonini, Jos van Immerseel, Osmo Vänskä, Riccardo Chailly,
Christian Thielemann und Daniel Barenboim en els enregistraments
complets –Paavo Järvi ha estat reeixit, transparent i amb un excés de
brillantor i un Beethoven abans inherent que no portava cap novetat
volcànica amb Furtwängler. Però delicat per a un Stravinsky tan
estirat. (?)*.
Així
de salvatge i indòmit sonava un Beethoven “castrat” perquè al voltant
del seu estat d’ànim depressiu no enganyava, es transforma -ara afecta fins i tot el (petit) cicle de Schumann-. (?)*.
Aquest director té una personalitat ben definida, el que antigament en
diríem promiscu, estalviador. Järvi de fet no és Universalista quan ell
es lliura. No obstant això és un especialista de repertoris corrents.
Nascut a ‘Riga’,
el fill gran de directors de renom –Neeme Järvi (75)-, el seu germà 10
anys més jove que ell (40) –Kristyan Järvi-, un americà esplendorós.
Paavo Järvi no és tímid: dirigeix quatre orquestres alhora: Orquestra
Simfònica de la Ràdio de Frankfurt (que enguany acaba temporada), DKB;
director vigent de l’Orquestra de París i fins el 2015 a l’Orquestra
Simfònica del Japó NHK.
Aquest és el suspicaç registre i pot explicar-se pel fet que l'èxit de la Filharmònica de
Cambra sigui més petita (ell va assumir el càrrec de Daniel Harding el
2004) tan gran va resultar la seva reputació de director d’orquestra
simfònica que el va començar a afectar.
Un cas sorprenent de compensació excessiva.
Ja
com a cap de l’Orquestra Simfònica de Cincinnati (2001-2011), admet que
“Havia d’insistir en fer 2 CD anuals”. “Així són les meves postals per
terres estrangeres”, fa broma. Així es porta la seva discografia –
sorprenentment per tenir només 50 anys- mentrestant ronda els 70 CD.
Aquest Järvi més com a especialista en forces més petites, va resultar més se'ls nega la seva diferència. "Una Orquestra de Cambra, no vol dir petita", insisteix.
“Més aviat penso en una específica actitud de Música de Cambra davant
la Música”.Tot just té la 15a Simfonia de Dmitri Shostakovitsch acabada.
És factible, gens voluminós.
Amb
les noves postals publicades de Schumann, 2 simfonies i quatre grans
obertures, la DKB es perfila sota la direcció de Paavo Järvi, com una de
les orquestres més internacionals i modernes d’alemanya. Ensenya un
Schumann Romàntic i també dramàtic, complicat com agradable i tranquil.
Com a un músic d’un passat vencedor sense haver estat guiat (?)* i respirar sense esbufegar la pràctica interpretativa històrica.
És explosiu en el clar de lluna. Un innovador nerviós sense distincions acadèmiques. Schumann no era gens salvatge. (?)*.
* Desconec si la traducció és bona. No tinc eines suficients per saber-ho.Gràcies...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada